دفتر روانشناسی آیسا میرشاهی

🎓Psychologist🎓

ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﺑﺎﺷﻴﺪ…
ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻴﺪ.
اﮔﺮ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺁﻧﺮا ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪاﺭﻧﺪ، ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
” ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﻳﻚ اﻧﺘﺨﺎﺏ اﺳﺖ “

بایگانی

دین و سلامت روان

بین مطالبی که در مورد دین جستجو کردم این موضوع نظرم را جلب کرد چون این موضوع را به وضوح می توان در جامعه دید . افرادی که به دینداری تظاهر می کنند و به هر دلیلی از روی ریا دینداری می کنند هم به خود و هم به جامعه لطمه وارد می کنند ولی افرادی که اعتقاد حقیقی و قلبی به دین دارند موجب می شوند هم خود و هم اطرافیانشان از لحاظ روحی و روانی در آرامش باشند .

همانطور که در روانشناسی و از دیدگاه آلپورت بیان شده است که : مذهب درونی ؛ مذهب خالص ، درونی ، بی‌ریا و بی‌تظاهر است و رابطه ی عمیق فرد با خداوند و ارزش‌های معنوی است که با سلامتی و آرامش همراه است . ولی ؛ مذهب بیرونی ، تظاهر به مذهب یا به دنبال نفع بیرونی بودن از مذهب است که چندان موجب سلامت نمی شود . 

رییس انستیتو روانپزشکی تهران گفت : وجود امنیت و مصونیت دینی به این معنی که هر دینداری با هر دینی مطمئن باشد که مکتبش مورد تعرض کسی نیست ، موجب تعالی و رشد گفتمان‌های معرفتی و دینی خواهد شد .

دکتر جعفر بوالهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس معارف خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) ، اظهار داشت : دین در عرصه ی تأمین بهداشت روانی ، فردی و اجتماعی نقش کلیدی و اساسی دارد اما عوامل بسیاری وجود دارند که این نقش را تقویت یا تضعیف می‌کنند . وی افزود : آموزه‌های نادرست دینی ، ظاهرسازی‌های افراطی با نام دین ، تعصبات بی‌رویه ، مقابله با نیازها ، حرمت ها و ارزش ها در پوشش دین ، نادیده گرفتن اصول فطری ، عقلی و انسانی و به ویژه تظاهر به دینداری نه تنها اثر مثبتی در تأمین بهداشت روانی ، فردی و اجتماعی ندارد ، بلکه به دین و روان نیز آسیب می‌رساند .

این روانشناس هم‌چنین اظهار داشت : تحقیقات بسیاری در جهان نشان داده است که دینداری درونی شده ، تأمین‌کننده‌ی سلامت روان و دینداری بیرونی و منفعت‌طلبانه از آسیب‌های سلامت روان است .

بوالهری در خصوص نقش آموزه‌های دینی در کاهش تنش‌های روانی افزود : همه ی آموزه‌های دینی می‌توانند در کاهش تنش‌های فردی و اجتماعی نقش داشته باشند به ویژه دعا ، عبادت ، محبت ، عشق ، توسّل ، توکّل ، توحید ، عفو ، تقوی ، زیارت ، سوگواری و حج . وی ادامه داد : اگر مراکز دینی و علمی در راستای کاهش تنش‌های روانی و ایجاد صلح و آرامش در جامعه با یکدیگر همراه و همگام نشوند ، بعید است بتوانند به بقای موفق خود ادامه دهند و در این صورت هر دو زیر بار تنش‌های روانی و در پی آن تقابل‌های سیاسی و اجتماعی خرد خواهند شد .

این روانشناس خاطرنشان کرد : تأمین امنیت دینی در جامعه بر عهده‌ی مراکز علمی ، دینی ، مجامع قانونی ، دولت و طبعاً رهبری جامعه اسلامی است و همه در این باره مسوولند و وسعت این مسوولیت نیز به چارچوب‌های قانونی و شرعی که به عهده دارند ، بستگی دارد .

رییس انستیتو روانپزشکی تهران در خصوص ارتباط دین‌محوری با بهبود روابط فردی و اجتماعی ، خاطرنشان کرد : تعاریف مختلفی از دین‌محوری ارائه شده است ، دین‌محوری و دین‌باوری ، اثرات عالی بر روابط فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت ، اما اگر سلطه ، سلب آزادی ،‌ اجبار ، تفتیش عقاید ، تبعیض و دادن امتیاز به بعضی با نام دینداری انجام شود ، طبعاً بر روابط اجتماعی و فردی افراد اثر معکوس و منفی خواهد گذاشت .

منبع

خبرگزاری ایسنا / رییس انستیتو روانپزشکی تهران / تاریخ مراجعه : 99/08/20

  • Aysa Mirshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی