دفتر روانشناسی آیسا میرشاهی

🎓Psychologist🎓

ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﺑﺎﺷﻴﺪ…
ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻴﺪ.
اﮔﺮ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺁﻧﺮا ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪاﺭﻧﺪ، ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
” ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﻳﻚ اﻧﺘﺨﺎﺏ اﺳﺖ “

بایگانی

مکتب آلمان

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۴۹ ب.ظ

آلمان

  • یکی از سنّت هایی که در شکل گیری روانشناسی دین نقش داشت ، سنّت آلمانی است .
  • روانشناسی دین در آمریکا ، عمدتاً توسط رواشناسان گسترش داده شد در حالی که در آلمان ، زمینه ی کار در قلمروی بحث فیلسوفان و عالمان الهیات بود ؛ مثلاً در آلمان ویلهم وونت سنّت دیگری از روانشناسی دین را بنیاد نهاد که مبتنی بود بر مشاهده و ملاحظه رفتار و عقاید دینی اقوام و گروه ها و نه لزوماً افراد ، در اتریش زیگموند فروید به تحلیل و تبیین دین از دیدگاه روانکاوانه پرداخت و یا در آثار شلایرماخر ، دیدگاه روانشناختی در مقایسه با موضع الهیاتی ، در درجه دوم اهمیت قرار داشت .
  • با ظهور آثار دانشمندان آمریکایی و ترجمه ی آثار جیمز و استارباک ، روانشناسی دین در آلمان ، نیرو و جهت جدیدی گرفت .
  • در این سنّت کارهایشان بیشتر جنبه ی تبیینی دارد و ابعاد عمیق ترِ دینداری انسان را بحث می کنند و با آن سر و کار دارند و نظریه های جدّی دارند که هم دیدگاه های منفی دارد و هم دیدگاه های مثبت .
  • [ سنّت آلمانی تأکید بر کیفیت می باشد ، به دین نگاهی عاطفی دارند ، دین طریقت است نه شریعت ]
  • مهم ترین افراد شاخص روانشناسی دین در این سنّت عبارت اند از : ویلهم وونت ، فروید ، یونگ و اریکسون .
  • اگرچه اُتو و شلایر ماخر فیلسوف هستند نه روانشناس ؛ ولی سنخ کارهایشان و کارهایی که انجام داده اند روانشناسی دین است . فریدریش شلایر ماخر تأکید ورزیده است که دین ریشه در احساس دارد ، نه در عقل . در نتیجه ، دین باید چیزى فراتر از کوشش ابتدایى در به دست آوردن تصورى از جهان باشد .

ویلهم وونت :

  1.  وونت ، بنیانگذار روانشناسی تجربی به شمار می رود .
  2.  او ، در درون نگری کنترل شده ی تجربی پیشگام بود اما اعتقاد داشت فرآیندهای عالی تر روانی که در نمادهای فرهنگی نظیر زبان ، اسطوره و دین عینیت می یابند ، تنها با استفاده از روانشناسی عامّه می توان درک کرد .
  3.  وونت ، فنون روانشناسی فردی را که مورد استفاده آمریکایی هاست برای هر نوع روانشناسی دین واقعی ، بی فایده دانست .
  4.  او درصدد بود دین را از طریق بازسازی گذشته بعید آن و با مبنا قرار دادن فرآیندی تحولی ، تبیین کند که در حوادث ذهنی ابتدایی و غیر دینی ریشه دارد .
  5.  به اعتقاد او ، دین عبارت است از این احساس که دنیای ما ، بخشی از دنیای بزرگ تر و فوق طبیعی است که در آن ، اهداف والاتر تلاش انسانی به ثمر نشسته و تحقق می یابد .

فروید :

  1. فروید ، دین را « توهم » ، « نورز جهان شمول » و  « مخدر » می نامد و امیدوار است که نوع بشر بتواند بر آن چیره شود .
  2.  او ، به تحقیق درباره ی رفتار دینی علاقه‌مند بود .
  3. فروید ، چهارکتاب عمده در روانشناسی دین نوشت که عبارت اند از : توتم و تابو 1913 ، آینده یک پندار 1927 ، تمدن و ناخرسندی های آن 1930 و موسی و یکتا پرستی 1939
  4.  منتقدان دین ، فروید را پشتوانه ی بهتری برای اعتراض های خود می دانند .

یونگ و دیگر تحلیلگران :

  1. یونگ ، آدلر و دیگر هواداران نخستین تحلیلگری ، ارزش روانشناختی باورهای دینی را پذیرفته اند .
  2. آنچه یونگ را از فروید جدا کرد ، تعلق خاطر او به دین ، اسطوره و سنّت های باطنی و نمادین نبود بلکه نقطه جدایی این دو ، ارزیابی مثبت یونگ از دین به عنوان نمایانگر ابعاد روح به نحوی ژرف تر و جامع تر از سائق های جنسی که فروید روح بشر می انگاشت به شمار می رود .

اریکسون :

  1.  اریکسون ، از برجسته ترین شاگردان فروید بوده است .
  2.  نظریه ی مراحل های او در مسیر زندگی ، ارزیابی مثبتی از نقش دین در سلامت روانی به دست میدهد.                           

 مراحل هشتگانه ی رشد اریکسون :

  1.  اعتماد در برابر عدم اعتماد ( نوباوگی ) از تولد تا یک سالگی
  2.  خود مختاری در برابر شرم و تردید ( آغاز کودکی ) از 1 تا 3 سالگی
  3.  ابتکار در برابر احساس گناه ( سن بازی ) از 3 تا 6 سالگی
  4.  کوشایی در برابر حقارت ( سن مدرسه ) از 6 تا 11 سالگی
  5.  احساس هویّت در برابر سردرگمی نقش ( نوجوانی ) 11 تا 18 سالگی
  6.  صمیمیت در برابر گوشه گیری ( آغاز بزرگسالی ) بعد از 18 یا 19 سالگی
  7.  باروری در برابر رکود ( میان سالی ) پیش از 60 تا 65 سالگی
  8.  کمال در برابر ناامیدی ( پیری ) پس از 65 سالگی

سنّت توصیفی آلمان :

  • در سنّت توصیفی ، روش های گوناگونی از قبیل زندگی نامه ها ، اسناد شخصی مختلف نظیر اعترافات ، زندگی نامه های خود نوشت ، دفترچه های یادداشت ، نامه ها ، اشعار و نیز مصاحبه ها ، مقالات و انشاهای موظّفی می توانند نمودهای فردی تجربه های دینی را نشان دهند .
  • روانشناسان آلمانی به جای ارزیابی و استنتاج آماری که مورد علاقه پژوهشگران آمریکایی است از توصیف ، تحلیل و طبقه بندی کیفی استفاده می کنند .
  • شناخته شده ترین مطالعات توصیفی آلمانی در خارج از محافل آلمانی زبان عبارت است از ؛ « کتاب مفهوم امر قدسی » از رودولف اتو و « کتاب نیایش » از فردریش هیلر .

رودولف اتو :

  1. اتو معتقد بود که هسته اصلی دین ، تجربه ی عاطفی غیرعقلانی از امر قدسی است .
  2. او ، مقصود خود از عامل غیرعقلانی در الوهیت یا دین را ، عنصر فراعقلانی یا همان جنبه ی شهودی ، عرفانی و قلبی دین می داند نه آنکه دین حاوی عنصری خلاف عقل و عقل ستیز باشد .
  3. اتو در مورد دین ، بر احساس در برابر مفهوم تأکید کرده و احساس را بیشتر از مفهوم ، به حقیقت دین نزدیک می داند .
  4. او ، ضدّ فلسفه یا حتی عقل گرایی نیست بلکه سعی در نیامیختن فلسفه با دین دارد .

منبع 

کتاب درآمدی بر روانشناسی دین دکتر مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی ؛ فصل اول ؛ درس دوم ؛ ویراست دوم

  • Aysa Mirshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی