مکتب انگلیسی - آمریکایی
شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۰۳:۳۳ ب.ظ
- یکی از سنّت هایی که در شکل گیری روانشناسی دین در قرن نوزدهم میلادی نقش عمده ای داشته است تحت عنوان سنّت انگلیسی - آمریکایی شناخته می شود که نگاهشان یک نگاه تجربی به دین بود . بیشتر سعی می کردند همان بحث های آزمایشگاهی و تجربه دینی را مدِّ نظر قرار دهند. بحث های سنجش برایشان خیلی مهم بود و نگاهشان بیشتر توصیفی بود ؛ یعنی پدیده های دینی را بتوانند به صورت علمی ، خوب توصیف کنند . در سنّت انگلیسی - آمریکایی بیشتر بر فرد و تأثیر دین بر روان او تأکید می شد . به علاوه این سنّت بیش از آن که بر مشاهده و آزمایش استوار باشد بر تأمل و خوداندیشی تکیه داشت .
- رویکرد تجربی و حتّی آزمایشگاهی به دین و نگاه توصیفی در مطالعات دینی ، مهم ترین ویژگی این سنّت است .
- [در سنّت انگلیسی - آمریکایی تأکید بر کمیّت می باشد و نگاه سنجیدنی به پدیده دارند ، مثلاً سنجیدن میزان هوش]
- مهمترین افراد شاخص روانشناسی دین در این سنّت عبارت اند از : فرانسیس گالتون ، استنلی هال، ادوین استارباک ، جیمز هنری لوبا ، جرج کو ، ویلیام جیمز و جیمز پرت .
گالتون (1822-1911) :
- نخستین مطالعات علمی در زمینه روانشناسی دین را یک دانشمند انگلیسی به نام فرانسیس گالتون انجام داده است .
- او ، بنیانگذار روانشناسی تفاوت های فردی است .
- گالتون ، نخستین کسی بود که از روش های آماری همبستگی در این زمینه استفاده کرد .
- مهم ترین پژوهش او ، تحقیق در مورد کارایی عینی دعا و نیایش است .
- از نظر گالتون ، تردیدی وجود نداشت که دعا و نیایش ، دارای آثار مثبت باطنی ( غیر عینی ) است .
استنلی هال ( 1844-1924) :
- بنیانگذار روانشناسی دین در آمریکا است .
- زمانی پیشنهاد کرد برای منطبق کردن دین با نیازها و مقتضیات شخصی و اجتماعی دنیای مدرن ، از روانشناسی به عنوان وسیله ای برای بازسازی دین بهره گرفته شود .
- او ، بنیانگذار تنها دانشکده روانشناسی دین در دانشگاه کلارک آمریکا است .
- دو نفر از شاگردان برجسته هال ، ادوین استارباک و جیمز لوبا بوده که ایمان آوری را به عنوان نخستین موضوع تحقیق خود برگزیدند .
- پس از هال ، جرج کو به همراه استارباک و جیمز لوبا ، تأثیرات بزرگی بر سیر تکاملی روانشناسی دین در آمریکا بر جای نهادند .
- در میان آثار هال و شاگردانش ، کتاب استارباک ، شایستگی بیشتری دارد که نماینده مکتب کلارک و خط مشی های آن باشد .
ادوین استارباک :
- نخستین کسی است که کتابی در زمینه روانشناسی دین ( 1899 ) منتشر و نتایج تحقیقات 5 ساله خود را در مورد هم زمانی بین بلوغ ، اسکیزوفرنی و رویکرد به دین ارائه کرد .
- بروز واقعی زندگی معنوی غالباً به طور متعارف در خلال سال های رشد فیزیولوژیک و به ویژه بلوغ جنسی رخ می دهد ، اما استارباک تأکید دارد که در این دوران ، صرفاً فرصت و موقع بیداری مذهبی است نه علت آن .
- استارباک عمیقاً معتقد بود با فهم و ارتقای شخصیت و منش کودک ، می توان به تأمین صلح جهانی و نجات بشریت کمک کرد .
- او ، برای تحقیق در مورد پیدایش مفهوم خدا در میان اقوام بدوی از روش گردآوری مواد و مطالب زندگینامه ای ، درون نگری ، تأمل شخصی و پرسشنامه استفاده کرد .
- به اعتقاد او ، دین یک راز است و علم ، هرگز همه ابعاد آن را نخواهد شناخت .
- تحقیقات استارباک به دلیل تمرکز بر رشد دینی و ایمان آوری که منعکس کننده ی مهم ترین علایق هال و شاگردان او است ، نماینده ی مکتب کلارک است .
- تعهد استارباک به جمع آوری بیشترین حقایق ممکن و سپس کمّی کردن آنها به عنوان ابزاری برای مشخص کردن روندهای کلی ، به ویژگی متمایز مکتب کلارک و روانشناسی دین آمریکا تبدیل شده است .
- علاقه او به تعلیم و تربیت دینی ، انعکاس دهنده ی علایق استاد او ، یعنی ؛ اسنتلی هال است .
جیمز هنری لوبا ( 1868 - 1946 ) :
- برخلاف هال که به پژوهش های عینی تر گرایش داشت ، از مصاحبه های شخصی برای گردآوری داده ها استفاده می کرد .
- چالش دینی لوبا با سنّت دینی 2 جنبه دارد : از یک سو درصدد نشان دادن تجربه عرفانی به صورتی رضایت بخش با فرآیندهای روانی فیزیولوژیک بود و از سوی دیگر ، شواهدی مبنی بر عدم اعتقاد دانشمندان به خدای متشخّص (انسانوار ) یا جاودانگی گردآوری کرد .
- او معتقد به میل ذاتی و فطری به نیکی اخلاقی سطح بالاتر بود که به نظرش ، اساسی ترین ویژگی انسان است .
- به اعتقاد او ، فقط معرفت علمی و نه تفسیر خام و ساده لوحانه از تجربه عرفانی ، می تواند به صورت کارآمد به جستجوی ارزش های اخلاقی و الهامات دگرگون کننده جهت دهد .
- لوبا ، منشأ رشد و نقش مفاهیم کلیدی دینی را در روح انسان مطالعه کرد .
- او ، ردّپای باور را در شیفتگی ذهن انسان به تبیین های علّی و نیاز به حفظ تعادل روحی در بحبوحه تنازعات حیات پی گرفت .
جرج کو :
- شهرت او به دلیل کاربرد گونه شناسی منش اخلاقی در تجزیه و تحلیل رویکرد دین و ایمان آوری است.
- نتایج پرسشنامه های جرج ، الهام بخش بسیاری از آزمون های شخصیت است که امروزه روانشناسان از آن بهره می گیرند .
ویلیام جیمز ( 1842 - 1910 ) :
- شناخته شده ترین روانشناس در گرایش توصیفی به دین است .
- او در آغاز کتاب « انواع تجربه دینی » که یکی از بزرگ ترین آثار کلاسیک در زمینه ی روانشناسی دین است ، بر ضدّ ماتریالیسم پزشکی اعلام موضع می کند و آن را نمی پذیرد .
- به اعتقاد جیمز ، ارزیابی نهایی یک عقیده یا تجربه را فقط در سایه ی ثمربخشی آن در زندگی فرد می توان انجام داد .
- او به جای نمونه گیری گسترده ، از موارد نسبتاً نادر به عنوان آزمودنی های اولیه خود بهره می گرفت و از توانایی تشخیص و بصیرت استثنائی خود استفاده می کرد .
- کتاب « انواع تجربه دینی » که با علاقه ی پایدار او به توجیه فلسفه ی ایمان دینی شکل گرفت ، به عنوان مهمترین کتاب در زمینه ی روانشناسی دین شناخته می شود .
جیمز پرت :
- تأثیر برانگیزاننده ی ویلیام جیمز بر آثار او ، قابل تشخیص بوده و در سال 1905 پایان نامه ی دکترای خود را زیر نظر او به اتمام رساند .
- عمده ترین اثر پرت در زمینه روانشناسی دین ، ( کتاب آگاهی دینی ، 1920 ) بوده است . این کتاب مطالعه ای صرفاً توصیفی از مجموعه جلوه های دینی است که شامل موضوعاتی می شود که جیمز از آن ها صرف نظر کرد .
- او در کتابش دیدگاه های نادر را در روانشناسی دین آورد .
- پرت در تاریخ ادیان به خصوص ادیان هند و بودایی ، صاحب نظر است .
منبع
کتاب درآمدی بر روانشناسی دین دکتر مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی ؛ فصل اول ؛ درس دوم ؛ ویراست دوم
- ۹۹/۰۸/۱۷