دفتر روانشناسی آیسا میرشاهی

🎓Psychologist🎓

ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﺑﺎﺷﻴﺪ…
ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻴﺪ.
اﮔﺮ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﺁﻧﺮا ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪاﺭﻧﺪ، ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ
” ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﻳﻚ اﻧﺘﺨﺎﺏ اﺳﺖ “

بایگانی

مکتب فرانسه

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰ ب.ظ

فرانسه

  •  سنّت فرانسه یا فرانسوی نگاهش بیشتر نگاه مرضی است ، یعنی بیماری هایی که در رابطه با پدیده های دینی به وجود می آید مثل وسواس ، جن زدگی ، ضعف روانی و مواردی از این قبیل را بررسی میکنند. 
  • عمده تلاش دانشمندان فرانسوی در زمینه روان‌شناسی دین ، آثاری است که در حیطه ی روان‌شناسی مرضی عرضه کرده‌اند ، اگر چه علاقه به بحث درباره ی ارتباط بیماری روانی با دینداری ، در دو سنت دیگر نیز وجود داشته است ، اما در فرانسه ، برخی از بزرگ ترین آسیب‌شناسان قرن نوزدهم ، توجه مستمری به این امر نشان داده‌اند .
  • سنّت فرانسه بیشتر به آسیب شناسی دین ، یعنی بررسی تأثیرات منفی آن بر سلامت روان افراد ، گرایش داشت .
  • ارتباط بیماری روانی با دینداری مهم ترین موضوع روانشناسی مرضی در باب روانشناسی دین بود .
  • انواع گوناگون « روان آشفتگی‌های دینی » وجود دارد که نشان دهنده ی ویژگی‌های عجیب و غریب اختلال های روانی از ناحیه دین هستند .
  • مهم ترین افراد شاخص روانشناسی دین در این سنّت عبارت اند از : ژان مارتین شارکو ، پیر ژانه ، تئودور فلورنو ، ژرژ برژه و ژان پیاژه .

ژان مارتین شارکو ( 1825 - 1893 ) :

  1.  بزرگ ترین عصب شناس عصر خود بوده و معتقد بود جن زدگی ، چیزی بیش از نوع خاصی از هیستری نیست .
  2.  به اعتقاد او ، شفای دین را می توان از راه تلقین به خود و سرایت ویژگی های روانی در گروه ، تبیین و درک کرد .

پیر ژانه ( 1859 - 1947 ) :

  1.  او ، پیش کسوت روانشناسی فرانسه و شناخته شده ترین شاگرد و همکار شارکو است که به یاری روانشناسی دین آمده است .
  2.  موردپژوهی های او درباره ی حالت های استثنائی دینی بسیار شناخته شده است .
  3.  برجسته ترین مطالعه ژانه ، مربوط به بیماری به نام مادلین است .
  4.  او در مطالعه ی مادلین متوجه شد در پس حالات متغیّر عرفانی او ، اختلال ضعف روانی قرار دارد که امروزه ، به اختلال وسواس فکری - عملی معروف است .


تئودور فلورنو ( 1854 - 1920 ) :

  1.  فرانسه در علاقه به حالت های استثنائی روانی شهرت دارد و در آثار فلورنو نیز متجلّی است .
  2.   فلورنو همراه وونت به تحقیق پرداخته و ریاست مرکز روانشناسی تجربی دانشگاه ژنو را به دست آورد .
  3.  مطالعات گسترده او درباره ی احضار ارواح ، به فهم رو به رشد فعالیت ضمیر ناخودآگاه بسیار کمک کرد.
  4.  فلورنو همانند جیمز ، علاقه ای جانبدارانه به دین داشت .
  5. او به دلیل ارائه 2 اصل بنیادین « برونداشت امور متعالی » و « تفسیر زیست شناختی » معروف شده است .
  6.  براساس اصل برونداشت امور متعالی ، روانشناسان دین باید در مورد وجود مستقل موضوعات دینی نه انکار و طرد اتخاذ کنند و نه موضع تأیید . این قلمرو صلاحیت آنان است که احساس تعالی را به رسمیت بشناسند و ظرایف و انواع آن را به دقّت بررسی کنند .
  7.  بر پایه ی اصل تفسیر زیست شناختی ، روانشناسی دین 4 ویژگی دارد که عبارت اند از دریافتن شرایط ارگانیک برای پدیدارهای دینی (فیزیولوژیک) ، بررسی دقیق عوامل درونی و بیرونی در سیر تحولیشان (ژنتیک یا تحولی) ، حساسیت به تفاوت های فردی (تطبیقی) و به رسمیت شناختن اینکه زندگی دینی ، فرآیندی زنده و بسیار پیچیده و مشتمل بر تعامل با بسیاری از عوامل است (پویا)
  8.  او در جایگاه صاحب نظری قابل احترام در سنّت التقاطی پروتستان که در ژنو مرکزیت دارد نیز شناخته می شود .
  9.  روانشناسان سنّت التقاطی پروتستان تحت تأثیر روانشناسی های عمقی و متأثر از تحقیقات جدیدی هستند که درباره ی رشد شناختی انجام شده است .

ژرژ برژه :

  1.  مهم ترین شخصیت سنّت التقاطی پروتستان ، برژه است .
  2.  اصل توازی دین و روانشناسی ، مکمّل اصل برونداشت امور متعالی فلورنو است .
  3.  از نظر اصل فوق ، پدیده ی دینی دارای 2 جنبه ی متناظر « حالت های روانشناختی » و « معنای عینی » است .
  4.  به نظر او ، روانشناسی دین تنها صلاحیت پرداختن به حالت های روانشناختی را دارد .
  5.  به اعتقاد برژه ، به تفسیر روانشناختی ، الهیات ایمانی و تکلیف اخلاقی نیز باید افزوده شود .
  6.  جالب ترین اثر برژه ، مطالعه ی او درباره ی « حضرت عیسی » است .

ژان پیاژه ( 1896 - 1980 ) :

  1.  پیاژه مستقیماً به سنّت التقاطی فرانسه کمک رسانده است .
  2.  او با تأیید اصول فلورنو ، اذعان داشت که روانشناسی نمی تواند به تنهایی درباره ی ارزش های دینی داوری کند .
  3.  پیاژه ، دو نوع نگرش بنیادین را از هم متمایز می کند که عبارت اند از «نگرش تعالی ماورائی» و «نگرش حضور همه جایی خداوند» .
  4.  به اعتقاد پیاژه ، افراد هنگامی به تعالی و اخلاق فرمانبرداری گرایش دارند که در کودکی به آنان تعلیم شده باشد به بزرگ ترها ، احترام یک جانبه داشته باشند .
  5.  گرایش به اعتقاد به حضور همه جایی خداوند و اخلاق خودمختارانه ، هنگامی است که نگرش فرد ، احترام متقابل مبتنی بر برابری و روابط متقابل باشد . 

منبع

کتاب درآمدی بر روانشناسی دین دکتر مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی ؛ فصل اول ؛ درس دوم ؛ ویراست دوم

  • Aysa Mirshahi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی